עיתון ישראל היום

חונקים את ההכשרות המקצועיות

מעסיקים משוועים לבעלי מקצוע שאינם אקדמאים אך עברו הכשרה ומומחים בתחומים ספציפיים ● אך בעוד האקדמיה מסובסדת במיליארדי שקלים, תקצוב נמוך וויכוחים בין משרדי הממשלה על חלוקת האחריות מונעים פתיחת קורסי הכשרות מקצועיות למבוגרים

אפרת פורשר

לאט אבל בטוח, ממשלת יש ראל מחסלת את תחום ההכ שרות המקצועיות למבוגרים. מח לוקות בין משרדי העבודה והכלכלה והתעשייה על חלוקת האחריות והס מכות, תקצוב נמוך על ידי משרד האוצר שאינו מספיק לכיסוי שנה שלמה של הכשרות מקצועיות, והתוצאה: אפס פרסומים לקורסים חדשים להכשרות מבוגרים.

עמותת ,121 המובילה את "המק פצה", שבה שותפים כ 50 ארגונים ועסקים חברתיים, פנתה לשרי הכ לכלה והעבודה וליו"ר ועדת הכלכ לה בכנסת בבקשה שיכריעו בהקדם בנושא האחריות המיניסטריאלית על תחום ההכשרות למבוגרים בישראל. המשרדים בתגובה: אנו מקיימים שיח ומקדמים תוכניות עבודה.

בישראל הולכים בכל שנתון כ 46% בממוצע ללימודים אקדמיים. כלו מר, יותר מ 50% לא בוחרים, או אינם יכולים, ללכת ללימודים אקדמיים.

עבורם, ועבור מי שרוצה לעשות הסבת מקצוע, נפתח לפני הרבה שנים מסלול להכשרות מקצועיות למבוג רים במימון המדינה. האגף להכש רות מקצועיות עבר במהלך השנים כמה גלגולים ובין משרדי ממשלה, עד שהתמקם לפני כמה שנים במשכנו הקבוע תחת זרוע העבודה שבמשרד הכלכלה. עד שנות ה 90 השתתפו בכל שנה בקורסי הכשרות מקצועיות, אשר נמשכים כמה חודשים, כ 100 אלף איש.

לאחר משבר הקורונה

עם השנים משרד האוצר הפחית יותר ויותר את התקציב להכשרות המקצו עיות, כך שבשנים האחרונות מספר המ שתתפים בקורסים היה בשפל ועמד על כמה אלפים בשנה. בשנת ,2022 לאחר משבר הקורונה, עמד מספר המשתתפים על 14 אלף.

מעסיקים משוועים לבעלי מקצוע שאינם אקדמאים אך עברו הכשרה ומומחים בתחומים ספציפיים - למשל חשמלאים, טכנאים ועובדי בניין. לכך נועדו ההכשרות המקצועיות למבוגרים.

בעוד האקדמיה מתוקצבת ומסובסדת במיליארדי שקלים בכל שנה, דווקא הקורסים להכשרת מבוגרים, שקהל היעד שלהם גדול יותר, מתוקצבים כאמור הרבה פחות. בשנת 2022 תוק צבו ההכשרות המקצועיות בסכום של 171 מיליון ש', ולכך הוסיפו ממקור תקציבי אחר עוד 100 מיליון ש' בגלל משבר הקורונה.

אלא שהכסף נגמר באמצע השנה, ולמעשה מאוגוסט לא נפתחו קורסים פרונטליים חדשים. לקראת סוף השנה, משהתברר כי במשרד הכלכלה נשאר כסף שלא נוצל, הופנו 30 מיליון ש' לטובת פתיחת מספר קורסים חדשים.

ההכשרות המקצועיות הן קריטיות עוד יותר בשנים שאחרי הקורונה, אז אנשים רבים פוטרו

פעלה ללא תקציב

כיוון שהממשלה החדשה פעלה בחצי השנה האחרונה ללא תקציב, לא פורסמו קורסים חדשים לשנה הקרובה. ההכש רות המקצועיות הן קריטיות אף יותר בשנים האחרונות לאחר משבר הקורו

נה, שבמהלכו אנשים רבים פוטרו ופנו להסבת מקצוע.

הבעיה היא לא רק בתקצוב הנמוך אלא גם במחלוקת הפוליטית בשא לה מי יהיה אמון על הנושא. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הוחלט להקים מחדש את משרד העבודה. האגף לה כשרות מקצועיות עבר למשרד החדש, בראשות יואב בן צור מש"ס. אך מינהלת המעסיקים, אשר אמונה על קיום קו רסים בשיתוף עם המעסיקים, נשארה תחת סמכותו של משרד הכלכלה והת עשייה. כך למעשה שני המשרדים רבים ביניהם איפה ייערכו ההכשרות למבו גרים. התקציב הנמוך ממילא מתחלק בין שני המשרדים באופן שאינו מאפ שר להתנהל ביעילות ובהתאם לצורכי המשק והמעסיקים. התוצאה היא אפס

קורסים חדשים בשנה הקרובה.

טלי ניר, מנכ"לית עמותת :121 "השקעה בתחום ההכשרות למבוג רים בישראל היא מהלך אסטרטגי. כל הדו"חות הכלכליים מצביעים על כך שמיצוי ההון האנושי בשוק העבו דה הישראלי הוא הגורם המשמעותי ביותר שיביא להעלאת פריון העבו דה במדינה".

במשרד האוצר מסרו בתגובה: "סך התקציב להכשרות מקצועיות גדל ביחס ל ."2022

אנחנו בדקנו בתקציב החדש שאושר לאחרונה ומצאנו כי סך כל התקציב הוא 172 מיליון ש'. נזכיר כי ב 2022 התקציב היה 171 מיליון ש', זאת לפני תוספת של 100 מיליון ש'.

ממשרד העבודה נמסר: "המשרד נמצא בשיח במטרה להגיע לפתרון כבר בימים הקרובים".

ממשרד הכלכלה נמסר: "בימים אלו מקיים השר ברקת מרתון ישיבות כדי לייצר תוכנית עבודה שאמורה לצאת לדרך כבר בשבועות הקרובים".

חדשות

he-il

2023-05-31T07:00:00.0000000Z

2023-05-31T07:00:00.0000000Z

https://israel-hayoum.pressreader.com/article/281848647982763

Israel Hayom