עיתון ישראל היום

באוצר בוחנים: חוגי ליבה לילדים חרדים לאחר הלימודים

התוכנית המסתמנת: מסגרות חינוכיות ללימודי מקצועות הליבה הספר בשעות אחר הצהריים ורק למעוניינים ● סקר: 44% מההורים החרדים רוצים שילדיהם ילמדו אנגלית מחוץ למסגרת בית

סוניה גורודיסקי

במטרה לעודד לימודי ליבה בקרב ילדים בחברה החרדית, נשקלת במשרד האוצר בימים אלה יצירת מסגרות חינוכיות שבהן יוכלו הילדים ללמוד בשעות אחר הצהריים ובאופן וולונטרי מתמטיקה, אנגלית, מחשבים ומדעים - כך נודע ל"ישראל היום", בהמשך להכרזת השר סמו טריץ' שלשום על שילוב חרדים בשוק התעסוקה.

לפי התכנון, ינוהלו המסגרות על ידי גופים פרטיים - למשל, קרנות חינוך אשר מעורות בעבודה עם החברה החרדית - ובסבסוד חלקי של המדינה. הכוונה היא לאפשר לכל ילד חרדי, אשר הוריו מעוניינים בכך, ללמוד את מקצועות הליבה מבלי שהדבר יפריע ללימודיו בבית הספר בשעות הבוקר.

סוגיית המימון לתוכנית לא תהווה בעיה אם היא תיכלל בחוק ההסד רים, אך מידת היענות הציבור החרדי עשויה להיות נמוכה לפחות בשלבים הראשונים. סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מצא כי 44% מההורים החרדים, שילדיהם לא לומדים אנגלית בבית הספר, היו מעוניינים שיל דיהם ישתתפו בחוגים לאנגלית מחוץ למסגרת בית הספר.

במקום גזירות - גזרים

סביר להניח כי תוכנית שכזאת, אם תצא אל הפועל, יכולה להצליח במיוחד בקרב המשפחות החרדיות שבהן האם עובדת בתחום ההייטק, ולה תרחב בשלב יותר מאוחר גם לכלל החברה החרדית.

האם דווקא השר בצלאל סמוטריץ' - שהוביל, כזכור, את הגדלת קצ באות האברכים - יצליח לעודד לימודי הליבה במגזר החרדי, ובהמשך אף להעלות את שיעורי התעסוקה בו? ימים יגידו. בינתיים ניכר כי הן שר האוצר והן ראש הממשלה מבינים היטב כי שיעור התעסוקה בקרב החרדים חייב לעלות.

שיטת המקל והגזר שנקט ליברמן כשר האוצר כדי לעודד לימודי ליבה בחברה החרדית לא מצליחה, ורק מייצרת "ריאקציה", כלשונו של נתניהו שלשום. השיטה של הממשלה החדשה תצטרך להיות רק "גזר" ואולי הרבה "גזרים", ונותר רק לקוות כי המטרה תושג.

מרגש: הפרלמנט האירופי אירח לרא שונה טקס אזכרה לקורבן טרור יש ראלי. הטקס, שנערך בבריסל בירת בלגיה, התקיים לזכרה של אסתר הורגן, שנרצחה לפני שנתיים בידי המחבל הפלשתיני מוחמד כבהא ביער ריחן שבשומרון.

הורגן, אם לשישה ילדים, יצאה ליער הסמוך ליישוב טל מנשה, שבו גרה עם משפחתה, כדי לעשות הליכה בטבע. המחבל התנפל עליה ורוצץ את גולגולתה בסלע.

לטקס המרגש הגיעו מישראל בעלה של הורגן, בנימין, ובנותיה - אודליה ואביגיל. הכנס אורגן על ידי ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. בפתח הטקס עמדו בני המ שפחה, דגן וחברי הפרלמנט דקת דומייה, והד ליקו נר לזכרה של הורגן.

במהלך הטקס, דגן ובני המשפחה טענו בפני הפרלמנט כי הרשות הפלשתינית משלמת כספים למחבלים ולבני משפחותיהם, ובכך מעודדת מעשי טרור נגד ישראלים. יתרה מכך, נטען כי חלק מהכספים מגיעים לרשות מהאיחוד האירופי, וכי האיחוד מסייע במימון ספרי לימוד הקוראים לפגוע ביהודים. הורגן עלתה לישראל מצרפת ולכן היתה אזרחית אירופית, וכך גם בעלה בנימין.

"כספי המסים של מאות מיליוני אזרחי האיחוד האירופי משמשים לעידוד רצח של יהודים במדינת ישראל", אמר דגן לחברי הפר למנט האירופי. "רק לאחרונה אישרתם העברת יותר מ 200 מיליון יורו לרשות הפלשתינית. כ 7% מהתקציב השנתי של הרשות הולך לת שלום לרוצחים. המחבל הנתעב מוחמד כבהא, שרצח את אסתר הורגן, מקבל מידי משלם המסים האירופאי כ 12,000 שקלים בחודש. פי שישה מהמשכורת הממוצעת ברשות הפ לשתינית. אז אני שואל אתכם, לא משתלם לרצוח יהודים?

"תסתכלו בעיניים של היתומות האלו ות בטיחו שתעשו הכל כדי לעצור את הטירוף", הוא פנה לליבם. "כדי להפסיק לממן את הט רור, יש להפסיק להעביר כספים לרשות עד שייפסקו העברות הכספים למחבלים בכלא".

פחד מול אהבה

האלמן בנימין סיפר באירוע: "לפני שנתיים בדיוק אסתר יצאה לטיול, ומעולם לא חזרה. מאז עבדנו קשה לשרוד את זה. לרשות הפל שתינית יש חוק שאומר שאם אתה נמצא בכלא הישראלי בשל רצח יהודי, אתה תקבל משכו רת, שמתוקצבת גם על ידי האיחוד האירופי.

"אני יודע שרוב חברי הפרלמנט האירו פי הם פרו פלשתינים באופן עיוור", האשים הורגן. "אבל צריך להסתכל על העובדות. ואני בטוח שיוסי ישמח לארח את כל מי מכם שי רצה לבוא, כדי שתוכלו לראות את המציאות בעיניים, בה ישראלים ופלשתינים חיים יחד ועובדים יחד בדרכי שלום. חלק מהם עושים ההפך, ולמרבה הצער אלו המנהיגים של הר שות הפלשתינית".

אודליה, בתה של הורגן, אמרה בפרלמנט: "מאמו לימדה אותי שישנם שני כוחות בעו לם - פחד ואהבה. למדתי מאמא להיות מונעת מאהבה. למרות הכאב, הקשיים והטראומה הנוראית, ניסיתי ללכת בעקבותיה, וכך כל משפחתנו. אך לצערי יש אנשים שמונעים מפחד ויעשו הכל כדי להימנע ממנו, גם מעשי אלימות ורצח אכזרי. אל תעניקו להם מוטיבציה, אל תהיו מונעים מפחד, היאחזו באהבה".

גם הבת השנייה, אביגיל, בי קשה מהפרלמנט לנקוט צעדים שימנעו פיגועים דומים בעתיד: "אמא שלי, שהצליחה לראות את הטוב בכל אדם ואדם, נרצחה רק כי היא יהודייה. אני אמשיך לחיות לפי תפיסת עולמה, לאהוב ולראות את הטוב בכל אדם. אבל אי אפשר להתעלם, וכמו שאומרים: 'המרחם על אכזרים סופו להתאכזר לרחמנים'.

"אם ימשיכו לעזור לטרוריסטים, המ חיר יהיה שאנשים כמו אמא שלי ימשיכו להירצח. אמי נרצחה באכזריות, והטראומה היתה כל כך גדולה, שאפילו משימה של לשטוף כלים היתה יותר מדי בשבילי לה תמודד איתה", היא שיתפה. "אני מתקדמת ומחלימה לאט, אבל זה קשה ואני עייפה. אם אתם יכולים, תעשו משהו כדי שלא יהיו עוד מהמדינה שלי שיצטרכו להתמודד עם זה. אני מתחננת אליכם, בבקשה תעזרו לי לעצור את מעגל ההרג".

זעזוע מהנתונים

"עכשיו, כשאנחנו יושבים פה לצד משפ חתה, אני נדהם לגלות שהרוצח שלה יקבל במהלך חייו 4,000,000 שקלים מהרשות הפ לשתינית עבור ביצוע הפשע הנוראי", אמר חבר הפרלמנט ברט יאן רויסן, סגן יו"ר הוועדה ליחסים עם ישראל ומארח הכנס.

חברת הפרלמנט אנה מישל אסימקופו לו פנתה לבני המשפחה: "דבר לא יכסה על האובדן שלכם. אני רק יכולה להבטיח לכם שלאחר היום הזה, זכרה של אסתר יחיה גם בליבנו ובמחשבותינו. לא ייאמן שסכום כסף כזה ניתן לרשות הפלשתינית עבור ספרי לי מוד שמעודדים אלימות, אנטישמיות ושנאה. אסור להסכים עד שהתכנים יוסרו".

חבר הפרלמנט רוברט רוס: "אם אוהבת לשי שה ילדים הלכה לטיול ביער, ונרצחה רק משום שהיתה יהודייה. האיחוד האירופי מעלים עין. כיצד אתם מצפים מהישראלים לעשות שלום עם חברה שמתגמלת טרור?!"

חבר הפרלמנט קון מטסו: "המחבל ממומן בכלא, ולמשפחתו מוצע כסף. כמה מעוותת המערכת יכולה להיות. הרשות הפלשתינית נותנת כמעט מיליון יורו לרוצח. למעשה, הם מעודדים טרור, וזה צריך להיפסק היום".

חבר הפרלמנט האירופי כריסטיאן טרנס: "הייתי מזועזע לגלות שהכסף שלנו מממן ספרי לימוד שמעודדים ילדים לזרוק אבנים ולהרוג. אנחנו קוראים לישראל למצוא פתרון של שלום למצב הזה, בעוד האיחוד האירופי מממן ספרי לימוד שמעודדים ילדים לראות בכל יהודי אויב. איך אפשר להשיג כך שלום?".

חבר הפרלמנט, יאן רויסן: "נדהמתי לגלות שהרוצח של אסתר יקבל במהלך חייו ארבעה מיליון שקלים מהרשות הפלשתינית עבור ביצוע הפשע הנוראי הזה"

ביקורת מבית

he-il

2023-01-13T08:00:00.0000000Z

2023-01-13T08:00:00.0000000Z

https://israel-hayoum.pressreader.com/article/281784223197664

Israel Hayom